reklama

Tana Frenchová: "Vtedy v lese"

Recenzia je už pár mesiacov stará, ale doteraz som ju nemala kde uverejniť, pretože na book.review, kde zvyčajne recenzie píšem, ma už niekto predbehol. Takže, tu a teraz vám predstavím jednu z najlepších kníh, akú som kedy čítala. :)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Obrázok blogu

Kniha "Vtedy v lese" ma zaujala od prvej stray. Ba už od prvého odseku!

“Predstavte si leto ako vystrihnuté z filmu pre mládež zasadeného do malého mestečka z päťdesiatych rokov. ... Takéto leto vám exploduje v ústach a má príchuť rozžuvaných stebiel dlhej trávy, vášho čistého potu, keksíkov, z ktorých cez dierky vystrekne maslová náplň, a vytrasených fliaš s červenou limonádou, ktoré ste si priniesli na piknik na domčeku na strome. ... Každý deň sa začína zvučkou pojazdného zmrzlinára a príchodom najlepšieho kamaráta, ktorý vám zaklope na dvere, a končí sa dlhým pomalým súmrakom, siluetami vo dverách, ktoré vás volajú domov. ... Toto je Leto vo svojej najkrajšej podobe a v najväčšej sláve."

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A to do takej miery, že som si spálila celý chrbát a nohy na lehátku vystavená päťdesiatim stupňom celzia v Turecku. Pri čítaní som zabudla, kde som a čo sa deje vôkol mňa. Mojou najvyššou a jedinou prioritou v danom okamihu bolo čítať. Ešte tri dni po tom som nemohla zabudnúť na to, ako ma príbeh bavil, vždy keď som si sadla.

Včase, kedy píšem túto recenziu sedím v práci pri zapnutom ohrievači a popíjam lipový čaj. Áno, priznávam. Trvalo mi dva dobré dva mesiace, kým som si našla čas a pustila sa do velebenia spisovateľského talentu Tane Franchovej. Takže, poďme na to pekne poporiadku…

Tana Frenchová sa narodila v roku 1973 vo Vermonte. Jej korene siahajú do rôznych častí sveta. Ruska, Talianska, Ameriky a samozrejme Írska, kde sa tento príbeh odohráva. Po presťahovaní sa z rodného mesta žila vo Florencii, Washingtone DC a Malawi, v ktorom navštevovala základnú školu. Vysokú školu v obore anglický jazyk a divadlo si spravila na Trinity College v Dubline. Dublin ju očividne očaril, kedže tam od roku 1990 žije.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem toho, že sa venuje divadelného herectvu, je aj spisovateľkou. A je potrebné dodať, že úspešnou spisovateľkou! Jej detektívne romány In the Woods (Vtedy v lese), The Likeness, a Faithful Place získali ocenenia ako Edgar Award of Best First Novel, Anthony Award a Macadivity Award. V auguste tohto roku jej vyšiel najnovší titul s názvom Broken Harbour.

Všetko začalo v lete utorok čtrnásteho augusta v roku 1984 v Knocknaree, kedy sa tri dvanásťročné deti Jamie Elinor Rowabová, Adam Robert Ryana a Peter Joseph Savage, nerozluční priatelia, vybrali tak ako zvyčajne do lesa hraničiaceho s obytnou oblasťou. “Tieto deti nedospejú, toto ani žiadne iné leto. Tento august ich neprinúti hľadať skryté rezervy síl a odvahy, aby sa postavili proti uložitému svetu dospelých a o čosi smutnejší, múdrejší a pripútaní k sebe do konca života pokračovali ďalej. Toto leto má s nimi iné plány.” Našlo sa len jedno. Chlapec, ktorý si nič nepamätá. Chlapec, z ktorého vďaka tejto udalosti vyrástol muž, živiaci sa riešením zločinov. Detektív s temným tajomstvom. Náš rozprávač. Robert Ryan.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Minulosť sa nečakane vynorí v momente, kedy sa nájde telo talentovanej baleríny, dcéry muža, ktorý vedie kampaň proti diaľnici, naplánovanej cez vzácne archeologické nálezisko v Knocknaree. Práve na jeho územi sa Katherine Devlinová nájde. Položené na obetnom oltári z doby bronzovej. Je to náhoda alebo zámer? Zvolil niekto vraždu ako spôsob umlčania odporcov diaľnice? A súvisí tento prípad so zmiznutím Robertových kamarátov?

Nešťastnou náhodou sa vyšetrovanie vraždy dostane práve do rúk Roberta a jeho kolegyne Cassie, ktorá jediná vie, čo skrýva. Robert sa teda ponára do spomienok a skúša sa nájsť stratené časti, ktoré by mohli pomôcť celému prípadu. Zároveň rieši svoj vzťah ku Cassie a potýka sa s odvekou otázkou: Je možné priateľstvo medzi ženou a mužom? A ako to všetko Robert zvládne či nezvládne, si už musíte prečítať sami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čím je však tento titul naozaj výnimočný je všadeprítomná poetickosť, ktorá dodáva akýsi iný rozmer. Nadhodnotu, ktorú by ste pri detektívke nečakali. Tana dokáže akúkoľvek situáciu popísať pôvodne, čarovne a pritom realisticky. Zachádza do detialov, ktoré priam dokonale vytvoria ilúziu toho, že ste tam s hlavnými hrdinami a vidíte, počujete či cítite navlas to isté ako oni. Tu vám prebehne po ruke lienka, tam sa odriete na kameni.

Nie je nič, čo by vám vďaka autorke uniklo. Snáď len skutočný vrah. Poviem vám úprimne, pre mňa bol prekvapením. Počítala som síce s akoukoľvek alternatívou, ale aj tak som ostala zaskočená. Príjemne zaskočená. Pretože nepatrím k tým, ktorí si chcú pokaziť úderný záver diela a vedú dlhosiahle polemiky o tom, kto za tým všetkým je a ako to asi skončí. Ja sa teším z toho, keď ma autor chytí za ruku a vedie ma svojim príbehom ako dieťa. Som vďačná za nečakané zvraty a vytrhnutia z pocitu "už tomu prichádzam na kĺb". Nechávam sa zámerne zviesť zo stopy bez zbytočného reptania, aby som si na konci mohla povedať: "Wau! Tak toto som nečakala!". A presne toto som zažila pri čítaní "Vtedy v lese".

Dostala som čo som chcela, a tak Tana môže dostať to, čo si zaslúži - moju nekonečnú chválu a vďaku za to, že aj v dnešnej dobe, kedy mám väčšinou času pocit, že som videla už všetko, čo sa dalo, dokáže prísť s niečím (aspoň pre mňa) novým a potešiť ma.

Tým, ktorí knihu ešte nečítali, môžem len odporučiť, aby tak čím skôr urobili a ja sa k nej asi opätovne vrátim. Tentoraz v bezpečí domova pod perinou, kde mi snáď nič okrem preležaním nehrozí.

Barbara Brišová

Barbara Brišová

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Kto som a čo robím prezradia moje články :) Zoznam autorových rubrík:  DánskoZdravý životný štýlCestovanieFilmové recenzieKnižné recenzieDuševná očistaNezaraditeľné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu